Evropský sociální fond

Průběh adaptace v Dětských skupinách AV ČR

Průběh adaptace v Dětských skupinách AV ČR

Děti přijímáme převážně v září a lednu.

Dobře zvládnutá adaptace je vkladem do budoucnosti Vašeho dítěte.

Děti procházejí v prvních letech života rozsáhlým vývojem, který se netýká pouze motorických, tedy pohybových dovedností, ale také psychiky. Stejně jako jsou nám dány motorické milníky, je tomu tak i u psychiky. Obě tyto sféry jsou ale ovlivněny mnoha proměnnými. Jde například o prostředí, ze kterého dítě pochází, vztah s rodičem anebo povahu dítěte. Proto se každé dítě projevuje odlišným způsobem nebo dosahuje pohybových dovedností v jiném čase. I z tohoto důvodu nelze s jistotou předvídat, jak bude dítě reagovat na určité zatěžkávací momenty v životě, ale je velice důležité uvědomovat si, že tyto momenty mohou výrazně ovlivnit jeho budoucí fungování, pokud se podcení.

Jednou z takových zkoušek může být nástup do dětské skupiny. Pro mnohé děti jde o první delší odloučení od rodičů. Z psychického hlediska je dítě připraveno být delší dobu bez rodičů kolem třetího roku života, kdy má utvořený bezpečný vztah s rodičem, ale i obraz o sobě a svém fungování. Některé děti to ale zvládnou dříve, pouze s občasnou citlivou podporou dospělého. Citlivější děti mohou mít s odloučením problémy i kolem čtvrtého roku života.

V dětské skupině se dostává dítě do nového prostředí, které klade vyšší nároky na samostatnost, a přichází, často poprvé, do delší interakce s vrstevníky. V útlém věku je pro správný vývoj důležité, aby se dítě cítilo bezpečně. Jen díky tomu se může vyvíjet a osvojovat si nové dovednosti. Pro správné zapojení do DS je tedy stěžejní pozvolná a klidná adaptace, řízená potřebou dítěte. Adaptační proces je seznamování se s novou situací, prostředím a pečující osobou. Klíčová je při něm spolupráce všech zúčastněných – dítěte, rodiče i pečujících osob v DS. Během adaptačního procesu má dítě možnost utvořit si nové vazby a získat důvěru v pečující osoby.

Celý proces by měl být vědomě veden potřebou konkrétního dítěte a průběžně reflektován z obou stran – rodiči a pečujícími osobami. Z počátku adaptačního procesu doporučujeme, aby dítě v novém prostředí zažilo krátký čas s rodičem, který dítě s prostředím seznámí a ukáže mu, že se není čeho obávat. Postupně tráví dítě čas bez rodiče – ale v krátkých, většinou dopoledních intervalech.

K tomu, aby byl celý proces úspěšný, je zapotřebí odhodlání rodiče adaptaci zvládnout. Nástup do DS je zatěžkávací zkouškou pro celou rodinu, jelikož nastává mnoho změn.

Dítě se v tomto období může v některých oblastech lehce zhoršit, v noci hůře spát, nebo se dokonce pomočovat. Je zapotřebí potíže sledovat a případně konzultovat s odborníkem. Pro zjednodušení adaptace doporučujeme začít s některými změnami již před nástupem do dětské skupiny:

  • Nastavit podobný režim jako při chození do DS (čas vstávání, čas svačiny/oběda/spánku).
  • Zaměřit se na čas v blízkosti dalších dětí – dětská hřiště, koutky, setkávání s dětmi.
  • Nácvik sebeobsluhy – oblékání, mytí rukou, samostatné jídlo – dle věku dítěte.
  • Nácvik odpoledního usínání – samostatně, čtení pohádky.
  • Mluvit o dětské skupině pozitivně.
  • Nacvičovat říkání si o pomoc.
  • Dodržovat sliby.

Po úspěšné adaptaci bude vaše dítě plnohodnotně trávit čas ve větší sociální skupině. Může plně rozvíjet nové dovednosti a dostane pozitivní základ pro budoucí fungování ve škole a dalších sociálních skupinách.